24 apr Thuiswerken: Hoe doe ik dat en wat zijn de voordelen? – Lees mee met mijn blogger planning
Regelmatig krijg ik de vraag wat een blogger op een dag doet en of het niet vervelend is om thuis te werken. Ik kan mij die vragen wel voorstellen. De afgelopen tijd is er natuurlijk veel veranderd in het werkklimaat. We werken allemaal veel thuis wanneer het mogelijk is. We richten een thuiskantoor in en proberen ons werk zo goed mogelijk in te richten. Alleen een vaste kantoordag zorgt wel voor structuur en contact met collega’s. Dit is voor mij anders. Als ZZP-er, freelancer en zelfstandige is het laatste voor mij niet toepasbaar. Ik werk altijd thuis of ik ben altijd onderweg en daardoor ‘mega flexibel’ wat zowel een must is als een valkuil.
Volg je Foodinista ook al op Instagram, Facebook en Pinterest en volgt altijd de nieuwste berichten. Of schrijf je in voor de Nieuwsbrief voor up-dates.
Hoe deel ik mijn agenda in?
Na er lang over nagedacht te hebben deel ik mijn weekindeling. Oké dan moet die er wel zijn. Daarbij heb ik besloten om deze met jullie te delen. Een ander type artikel dan dat je van mij gewend bent. Even geen recept, restaurant review of reisverhaal. Daarbij ben ik nu in een verbouwing en verhuizing en zien mijn dagelijkse activiteiten en werkzaamheden er helemaal anders huis. Mijn thuisbureau is helemaal nergens te bekennen er is geeneens een keukentafel. Ik ben een beetje ontheemd. Ik pak het even persoonlijk aan en ik probeer toch een kleine planning met je te delen. Een vraag moet je tenslotte beantwoorden en ik denk dat dit ook wel leuk is om te lezen. Het geeft meer inzichten in onze dagelijkse bezigheden en in wat wij doen in een week, ik en mijn concullega’s die zicht wellicht in de werkzaamheden herkennen. Mis ik iets? Laat het weten! Een week is nooit hetzelfde en iedereen doet het anders. Maar een bedrijf runnen we wel zeker. Jij ziet de voorkant en ik run de achterkant. Het artikel of de social media post zijn een resultaat van de werkzaamheden die we daarvoor hebben uitgevoerd. Ik start met de werkzaamheden die ik onderneem.
Wat komt er kijken bij het beheren van een blog en social media
- Beheren website Foodinista.nl (SEO, beheer, kwaliteit website, werken in WordPress)
- Artikelen schrijven voor eigen website en opdrachtgevers (het laatste doe ik ook!)
- Social media content ontwikkelen voor Instagram, Facebook en Pinterest
- Fotografie (recepten, restaurants, reizen) content voor eigen gebruik en opdrachtgevers
- Content planning bijhouden (seizoenen, feestdagen, verjaardagen) wat posten we wanneer, budgetten, bereik en welke artikelen zijn interessant voor welk moment.
- Creatieve ontwikkeling artikelen
- Mailbox bijhouden met aanvragen, reacties op website, zakelijke contacten onderhouden, nieuwsbrieven lezen en bijhouden met interessante content, waarmee artikelen up-to-date blijven
- Bezoeken netwerk evenementen (Persreizen, nieuwe producten, contacten met collega’s etc.)
- Opvolgen en contacten onderhouden voor potentiële samenwerkingen
- Financiële administratie bijhouden (de belastingdienst kijkt ook bij mij mee)
- Ontwikkelingen bijhouden en verwerking voor online vindbaarheid (denk aan nieuwe ontwikkelingen in Google, Facebook, Instagram, Pinterest, zodat jullie mij nog kunnen vinden)
- Oude artikelen up-daten en relevant blijven houden voor leesbaarheid en SEO technisch
- Trainen en opleiden (ook ik wil blijven leren) en ik ben begonnen met een PABO studie.
- Aansluiten bij ZZP Netwerkgroepen en netwerkbijeenskomsten bezoeken
- Affilliate programma’s en promotienetwerken bijhouden voor samenwerkingen. Denk daarvoor aan LinkPizza, Hulc en Blogbrains.
Thuiswerken en plannen
Al deze werkzaamheden voor Foodinista.nl en mijn werkzaamheden doe ik vanuit huis. Daar ligt de basis. Uiteindelijk is er een werkweek van 40 uur en nog nooit heb ik werk met zoveel plezier gedaan. Ooit startte toen ik nog in loondienst was, maar niet echt gelukkig. Om het leuker te maken en ook meer te leren over online marketing, websites en daarin mijn eigen heerlijkheden te verwerken ben ik gestart met mijn foodblog. Zeer weinig kennis en ervaring. Dit zie je ook terug in de eerste artikelen (schaam, schaam). Toch kwam mijn website van de grond. Langzaamaan en al snel heel erg tijdrovend. Tijdrovend, daar kom ik op terug. Dan kom je namelijk ook bij de vraag: Wat doe je op een dag of eerder tijdens een week. Hoe deel je een week in.
Wat doe je tijdens een dag thuiswerken
Laten we ermee beginnen dat ik het vanuit de basis moeilijk vind om NEE te zeggen. In het begin zei ik overal ja op. Verrast door de aanvragen die ik kreeg. Ik? Op mijn blog? Geïnteresseerd in mijn social media. Geweldig! Ik ben er bij. Aanwezig zijn is ook super goed! Zichtbaarheid online en offline. Ondertussen ben ik moeder van twee kinderen die naar school gaan, maar ook naar zwemles, hockey, dansles, wedstrijden hebben en nou ja een eigen agenda, maar die mijn auto nodig hebben. Geen probleem het is een fase. Overal JA op zeggen kan niet. Een tijd lang ging ik naar ieder diner, totdat de man met de hamer voorbij kwam. De afstand Brabant – Amsterdam is ook niet realistisch en dan ook nog het materiaal verwerken. Tegenwoordig doe ik dit wel anders.
Tijdens een week weet ik niet of ik op maandag administratie doe en op vrijdag artikelen schrijf. Op donderdag kan ik op een netwerkborrel aanwezig zijn in Amsterdam voor reizen naar Frankrijk en op zondag kan ik vertrekken op een persreis naar EuropaPark met het gezin. Waar ik op locatie de fotografie en inhoud voor mijn artikelen verzamel.
Weer thuis duik ik achter de computer, beantwoord ik mijn altijd overvolle mailbox – ik heb je mail wel gezien – , ga foto’s verzamelen en bewerken, werk de artikelen uit op basis van behoefte en planning in het seizoen en op maandag kan ik om 16.00 uur in de auto zitten voor een netwerkdiner om 17.30 in Rotterdam. Ook kan ik bedenken om om 19.00 uur een standswandeling te maken in de winter, want de stad is in Breda (mijn woonplaats) zo mooi in kerstsfeer verlicht. Even niet thuiswerken? Dan ga ik naar een koffiecafé, waar ik toch nog een samenwerking mee heb of ik ga even werken in de bieb. Het grootste gevaar is dat je ook makkelijk ja zegt, want je bent toch flexibel.
Daardoor werk ik ook niet de gehele week thuis en is mijn werk ook niet saai. Is het ZZP zijn, social media content creator zijn, online content creëren en een website beheren makkelijk? Nee. Er zijn skills voor nodig. Mijn achtergrond is NHTV – HBO Toerisme / Hotelschool richting communicatie en voor mijn blog heb ik ook jaren in de branche gewerkt. De hotellerie, een grote brouwerij, het Philharmonisch Orkest en met mijn man ben ik nog steeds mede-eigenaar van een brouwerij met lokale speciaalbieren en speciaalbier op bestelling voor bedrijven en opdrachtgevers.
De keuze voor zzp-er zijn
Toen mijn zoontje drie maanden was, werd ons huis in Haarlem eindelijk verkocht! De regio Amsterdam blijft altijd bruisend en voor werk kom ik er graag, want naar alle eerlijkheid is dat een ideale leefomgeving voor bloggers en content creators. Tegenwoordig is het landschap wel verplaatst. Wij wonen in Breda en ook daar kun je me altijd bellen voor een leuke opdracht (of mailen natuurlijk). De keuze was na de verhuizing snel gemaakt. Het leven als ZZP-er is nooit saai en het verbreekt het ritme van het thuiswerken. Naast thuiswerken ben ik dan ook veel tijd kwijt aan persreizen (alleen of met het gezin) en de heerlijke diners en lunches waaraan ik mag deelnemen. Toen onze verhuizing van Haarlem naar Brabant een feit werd maakte ik de keuze tussen een vaste baan vinden of mijn hart volgen als ZZP-er. De laatste keuze werd definitief. Waar ik nog geen spijt van heb, geen dag eerlijk gezegd. Thuiswerken, flexibel zijn, voor de kinderen beschikbaar (ook een valkuil), diverse opdrachten kunnen aannemen en zo zijn er meer redenen die voor mij deze weg bepaald hebben. Met mijn PABO opleiding kun je mij ook voor de klas gaan tegenkomen waar ik naar uit kijk. Ik ben benieuwd hoe jij er over denkt.
Werk jij ook als blogger en/of ZZP-er? Hoe plan jij je dag in?
Meer zakelijke inspiratie van Foodblog Foodinista
Lees dan ook eens hoe ik aan kijk tegen de volgende zakelijke uitdagingen en ideeën die kijken bij het ZZP leven.
- Heb jij bijvoorbeeld een zakelijke bankrekening? In dit blog over een zakelijke bankrekening zet ik voordelen op een rijtje.
- Als blogger werk je voor 90% online, maar hoe belangrijk is het om je online bedrijf offline te promoten? Ik deel mijn ideeën en wensen met je.
- Wat heb ik geleerd als zzp-er en blogger? Ik deel mijn tips voor vijf zakelijke beslissingen met je.
Volg Blog Foodinista op Facebook en Pinterest of schrijf je in voor de Nieuwsbrief.
Geen reactie's