30 apr Je blog offline promoten is dat nuttig?
Daar kan ik kort en bondig over zijn: Ja! Je blog offline promoten is nuttig. Voor offline promotie van je blog kan het natuurlijk variëren of iedere promotie iets kan betekenen voor je blog, maar een poging wagen? Zeker! Zo werkt het eigenlijk met iedere marketinguiting. Online je offline bedrijf promoten en offline je online bedrijf promoten. Het klinkt denk ik best wel logisch dus ook offline je blog of social mediakanaal promoten.
Volg je Foodinista ook al op Instagram, Facebook en Pinterest en volgt altijd de nieuwste berichten. Of schrijf je in voor de Nieuwsbrief voor up-dates.
Maak een zijstapje van je online kanaal
Oké misschien niet het beste voorbeeld en doe ermee wat je wilt. Tegenwoordig is het best wel logisch dat wanneer iemand mee doet aan een reallife programma de social accounts booming gaan. Dit is niet geheel offline, maar wel een zij-stapje. De vraag is altijd past een marketinguiting bij hetgeen wat jij uitstraalt en het publiek dat je wilt bereiken of de connectie die je wilt maken. Dit kan natuurlijk met een nieuwe lezer zijn maar ook voor een nieuwe potentiële samenwerking. Toen ik ik mijn blog begon was ik daar ook niet mee bezig. De blog begon als een hobby en het was veelal ontdekken en nieuwe vaardigheden leren waar ik in geïnteresseerd was. Mijn blog promotie bestond uit zelf online skills leren en zelfscholing. Daarin ben ik mezelf tegengekomen. Ondertussen is mijn website een complete baan geworden en haal ik uit mijn website opdrachten voor opdrachtgevers. Toen ik begon met bloggen kwamen na een half jaar de eerste uitnodigingen voor diners en kleine barter samenwerkingen. Wanneer ik er op terugkijk was dit heel bijzonder. Wel was het online landschap veel kleiner.
De blogwereld is een jungle
Vergeet daarbij ook de vloggers, social media contentmakers en influencers niet. Daarbij ook op social media ben ik actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Verwacht ook niet dat iedereen je direct kent. Daar moet je wel wat voor doen. Oké het kan hard gaan. Maak het juiste optreden in reallife televisie en bingo! They love you or they hate you. Natuurlijk kent niet iedereen je blog of social media account direct, vooral in het begin niet.
Dan is het heel erg leuk wanneer je door lezers, pr-bureaus, bedrijven die je aanspreken en andere mogelijke contacten gevonden wordt. In het begin staat je blog ook nog niet heel erg vol en de uitspraak ‘content is king’ is daarbij wel heel belangrijk. Hoe meer inhoudelijke en interessante content je publiceert hoe meer lezers je op social media, Google of via andere kanalen gaan vinden. Voor velen draait dit om veel geluk en de blogwereld is een jungle met veel diversiteit binnen de thema’s en ook de nieuwe en gevestigde blogs die qua content allemaal even interessant kunnen zijn. Als nieuw blog heb je wellicht een klein duwtje in de rug nodig om jouw niche uit te stralen en daarop ontdekt te worden.
Voor mij betekent dit Foodlifestyle. Dat betekent naast recepten ook foodbeleving op locatie bij restaurants of op reis in het buitenland een ander thema’s rondom food is werken met bruikbare producten om koken leuker te maken. Dat is het doel van Foodlifestyleblog Foodinista om deze ervaringen te delen en te inspireren. Wat is jouw niche, wat wil jij uitstralen en wie wil je bereiken. Dat is een goede peiler voor je marketingstrategie. Natuuurlijk kun je als blog niet zonder social media voor promotie, maar er is zo veel meer promotie mogelijk om je doelen te bereiken, wanneer je dit wilt. Bloggen kun je tenslotte als een serieuze business zien en daarbij is zowel online als offline promotie relevant.
Je blog offline promoten hoe en wat?
Het online promoten is kleinschalig besproken, maar het onderwerp is je blog offline promoten. Daarin heb ik een aantal doelen zelf tot uitwerking gebracht, maar ook nog een wensenlijstje. En wellicht kan ik jou inspireren of heb jij ook ervaring met deze offline promotiemiddelen en werkten deze promoties voor jou wel of niet. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Voor mijn Foodblog heb ik de volgende activiteiten in de afgelopen jaren uitgewerkt.
Offline promotie middelen voor je blog
Je blog promoten kost geld. De vraag is natuurlijk: Wil je je blog offline promoten en investeren. Maar tot nu toe is het voor mij meestal de moeite waard geweest. Zo heb ik offline samenwerkingen en sponsorships gesloten en een netwerk opgebouwd. maar denk ook aan een visitekaartje, wat eigenlijk onmisbaar is.
1. Visitekaartjes
Visitekaartjes afdrukken. Visitekaartjes zijn onmisbaar als het gaat om je blog offline promoten. Voor contact met je potentiële lezers, want waar kunnen de lezers je vinden en heb je een interessant gesprek over je blog, maar kunnen ze niet direct online? Deel je visitekaartje uit. Ook zijn er regelmatig netwerk locaties waar je visitkaartjes mag achterlaten. Verspreid zo eens een stapeltje. Nu je het zegt! Wij zijn offline verhuisd en ik moet nieuwe laten drukken. Tegenwoordig proberen we steeds meer paperless te werken, wanneer je je visitekaartje ontwerpt dan kun je ook direct je visitekaartje in QR-code zetten. Bij vragen blijft het makkelijk om een visitekaartje mee te geven. Maar ook om contacten te leggen voor eventuele interessante samenwerkingen. Wanneer je in de foodbranche naar een restaurant, winkel of ander evenement gaat en je komt met opdrachtgevers, potentiële lezers of geïnteresseerden voor meer contact je blog dan staat het professioneel om een visitekaartje mee te geven en natuurlijk is dit ook een overzichtelijke manier van communicatie. P.s. vraag ook altijd een visitekaartje terug.
2. Stickers
Stickers met logo afdrukken. Deze logo stickedrs plak ik bijvoorbeeld op pakketjes na een winactie, waar in ik ook een visitekaartje mee stuur. Deze stickers kun je ook gebruiken voor het dichtplakken van een envelop. Heb je aan het einde van het jaar leuke samenwerkingen gehad en wil je als zelfbewuste zzp-er een cadeautje geven aan je opdrachtgevers? Dan kun je je eigen sticker plakken op een biertje of fles wijn.
3. Factsheet
Begint je blog lekker te lopen en kun je mooie aantallen overzichten laten zien? Dit begint bij 10.000 lezers per maand uniek. Soms ook bij 5.000 lezers uniek met daarbij mooie getallen in social media volgers. Pin je niet vast op mijn aantallen, want een bijzonder niche blog kan ook bij minder lezers al heel interessant zijn. Dan kun je een factsheet maken. Vertel daarin wat je zoal wilt bereiken met je blog en social media, waar je voor staat, hoe jij je blog en social media in de toekomst ziet, wie je ideale lezer is en wie je weten te vinden iedere maand. Maak je factsheet digitaal, maar druk je factsheet mooi af in een passend design bij je website en doe dit bijvoorbeeld ook op een mooie compacte postkaart een ander opvallende manier is een menukaart. Denk hierbij wel aan de oplages, want aantallen wijzigen continue.
4. Promotie op je auto
Maak van jezelf een rijden promotie. Kies voor een autosticker. Groeit je blog of je bedrijf ook echt dan is zelfs een zzp lease auto een mogelijkheid. Je bent als blogger vaak onderweg. Netwerken en contacten onderhouden. Onderweg op persreis of naar uitnodigingen. Dit kun je al lezen in mijn artikel over thuiswerken. Zo’n auto moet je ook voorzien van zelfpromotie. Maak een mooie autosticker met je logo en website gegevens of kies voor auto magneet die minder schadelijk is voor de auto.
Meer offline promotie tips
Heb jij meer tips of ervaringen over je blog offline promoten en je wilt en kunt deze tips delen? Dan ben ik heel nieuwsgierig. Want ook ofline: Sharing is caring! Houd altijd in gedachten dat je zelf verantwoordelijk blijft voor je eigen onderneming, maar dat je wel kunt samenwerken.
Meer lezen? Lees dan ook mijn blog over het plannen en thuis werken en de blog over zakelijke beslissingen die ik heb genomen. Wil je meer weten over Samenwerken en adverteren neem dan ook eens contact op met Foodblog Foodinista. Wellicht kunnen wij ook wel iets voor elkaar betekenen.
Voor meer ervaringen en zakelijke tips volg Blog Foodinista op Facebook en Pinterest of schrijf je in voor de Nieuwsbrief.
Laura - Dagelijkse hap
Geplaatst op 08:18h, 17 aprilIk ben okk van mening dat offline promoten zeer handig Is! Vooral als je eenmaal via-via kijkers gaat krijgen :)
admin
Geplaatst op 12:14h, 17 aprilMee eens en vooral die lezers zijn juist regelmatige en terugkerende lezers.