Je blog offline promoten Foodinista zakelijke beslissingen als foodblogger

Je blog offline promoten is dat nuttig?

Deel deze post

Daar kan ik kort en bondig over zijn: Ja! Voor de offline promotie van je blog kan het natuurlijk variëren of iedere promotie iets kan betekenen voor je blog. Zo werkt het eigenlijk met iedere marketinguiting. De vraag is altijd past een marketing uiting bij het geen wat jij uitstraalt en het publiek dat je wilt bereiken. Toen ik ik mijn blog begon was ik daar ook niet mee bezig. De blog begon als een hobbie en het was veelal ontdekken en nieuwe vaardigheden leren waar ik in geïntereseerd ben. Mijn blog promotie bestond uit online promotie en daar heb ik nogal veel over geleerd in de afgelopen jaren. Na een half jaar ongeveer kwamen de eerste uitnodingen voor bijvoorbeeld diners binnen en besloot ik dat je blog offline promoten zeker de moeite is.

Blogwereld is een jungle

Natuurlijk kent niet iedereen je blog, vooral in het begin niet. Dan is het heel erg leuk als je door lezers, pr-bureaus en andere mogelijke contacten gevonden wordt. In het begin staat je blog ook nog niet heel erg vol en de uitspraak ‘content is king’ is daarbij wel heel belangrijk. Hoe meer inhoudelijke en interessante content je publiceert hoe meer lezers je op social media, google of via andere kanalen gaan vinden. Voor velen draait dit om veel geluk en de blogwereld is een jungle met veel diversiteit binnen de thema’s en ook de nieuwe en gevestigde blogs die qua content allemaal even interessant kunnen zijn. Als nieuw blog heb je wellicht een klein duwtje in de rug nodig om jouw niche uit te stralen en daarop ontdekt te worden. Voor mij betekent dit Foodlifestyle. Dat betekent naast recepten ook foodbeleving op locatie bij restaurants of op reis in het buitenland een ander thema rondom food is werken met bruikbare producten om koken leuker te maken. Dat is het doel van Foodblog Foodinista om deze ervaringen te delen en te inspireren. Wat is jouw niche, wat wil jij uitstralen en wie wil je bereiken. Dat is een goede peiler voor je marketingstrategie. Natuuurlijk kun je als blog niet zonder social media voor promotie, maar er is zo veel meer promotie mogelijk om je doelen te bereiken, wanneer je dit wilt. Bloggen kun je tenslotte als een serieuze business zien en daarbij is zowel online als offline promotie relevant.

Je blog offline promoten hoe en wat?

Het online promoten is kleinschalig besproken, maar het onderwerp is je blog offline promoten. Daarin heb ik een aantal doelen zelf tot uitwerking gebracht, maar ook nog een wensenlijstje. En wellicht kan ik jou inspireren of heb jij ook ervaring met deze offline promotiemiddelen en werkten deze promoties voor jou wel of niet. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Voor mijn Foodblog heb ik de volgende activiteiten in de afgelopen jaren uitgewerkt.

Reeds actieve offline promotie

Je blog promoten kost geld. De vraag is natuurlijk of je dat wilt. Maar tot nu toe is het voor mij meestal de moeite waard geweest. Zo heb ik kleinschalige offline samenwerkingen en sponsor ships gesloten, maar denk ook aan een visitekaartje, wat eigenlijk onmisbaar is. Het visitekaartje is voor iedereen van toepassing of je nu proffesioneel of hobbymatig blogt, tijdens een gesprek over je blog maak je toch veel mensen nieuwsgierig. Dan is het toch heel leuk om deze nieuwsgierigheid naar conversie om te zetten. Zo neem ik je mee naar mijn uitingen.

1. Visitekaartjes

Visitekaartjes zijn zoals eerder gezegd onmisbaar als het gaat om je blog offline promoten. Voor contact met je potentiële lezers, want waar kunnen de lezers je vinden? Zo heb ik niet alleen zelf mijn visitekaartjes op zak, maar ook mijn vriend, moeder, schoonmoeder en meer lieve mensen in mijn omgeving zijn onbewuste ambassadeurs. Ook zijn er regelmatig winkels, restaurants of zzp werkplekken waar je je visitkaartje mag achterlaten voor een groter bereik. Dit werkt, want regelmatig komt er interessante mail binnen waarbij contacten meer willen weten over mogelijkheden. Bij vragen is het makkelijker om een visitekaartje mee te geven. Maar ook om contacten te leggen voor eventuele interessante samenwerkingen. Wanneer je in de foodbranche naar een restaurant, winkel of ander evenement gaat en je komt met opdrachtgevers, potentiële lezers of geïnteresseerden voor meer contact je blog dan staat het professioneel om een visitekaartje mee te geven en natuurlijk is dit ook een overzichtelijke manier van communicatie. P.s. vraag ook altijd een visitekaartje terug.

 2. Stickers

Stickers deze plak ik bijvoorbeeld op pakketjes na een winactie, waar in ik ook een visitekaartje mee stuur en als doel wil ik nog bedankt en/of gefeliciteerd kaartjes laten drukken. Een pakketje gaat van hand naar hand en geeft naast meer promotie ook een profesionele uitstraling. Daarbij vergeet de winnaar je minder snel. Bij de Stickerkoning.nl heb je een uitgebreid assortiment aan merchandise en stickermogelijkheden.

3. Sponsor activiteiten

Sponsoren als blogger? Ja ook dit kan interessant en is niet altijd duur. Denk dan ook niet aan grote evenementen, maar kies voor lokale promoties. Dan kan je blog offline promoten in combinatie met sponsoring een zeer waardevolle tool zijn. Een voorbeeld: Al weer twee jaar terug ben ik met mijn gezin van Haarlem naar Kaatsheuvel in Brabant verhuisd. Bijzonder bekend voor de Efteling, maar we kennen ook allemaal wel de Brabantse bourgondische cultuur. Alleen mijn blog was meer georiënteerd in Haarlem, Amsterdam en andere randstadsteden. Wat ik nog steeds even interessant vind en niet heel gek natuurlijk. Je schrijft over je ervaringen. Maar dat betekende ook, zeer welkome lezers uit deze regio. Hoe benader je alleen in een nieuwe woonplaats je publiek en eventuele leuke partners? Bij een Brabants blog komen ze niet één-twee-drie uit als jij een nieuweling bent. Sowieso gaat een kleinere woonplaatsen veel promotie van mond-tot-mond en kan dit een hechte fanbasis betekeken. Zo heb ik buiten de niche om de lokale dorpsquiz gesponsord, waar ik ook het één en ander voor terug kreeg en de lokale wielerwedstrijd. Daarvoor kreeg ik bijvoorbeeld vermelding in programmaboekjes, online op de website, maar ook contact met lokale ondernemers. Desalniettemin groeide ook de lezersbasis en is het leuk om met je omgeving te kunnen praten. Een doel van mij zou nog zijn om voor een lokale krant te schrijven en banners te laten maken voor meer zichtbaarheid. En zo zijn er veel moglijkheden waar ik ook nog graag op in ga. Samenwerken met lokale ondernemers biedt tenslotte mogelijkheden voor beiden partijen.

4. Een rijdende promotie

Ja op het wensenlijstje, ik ben nu éénmaal veel onderweg, oké nu even niet door mijn zwangerschap, maar normaal gesproken wel. Evenementen, beurzen en andere foodactiviteiten waarbij ik mij zelf ook onbewust offline promoot, maar hoe kom je daar met het OV of met de auto. Ik laatste tijd gelukkig met de auto. Maar een grote doelstelling is, aangezien mijn auto nu een prachtige geelgouden kleur heeft en is dit voor mij niet mogelijk, maar bij een zwarte of grijze auto zou ik deze zeker bestickeren met mijn logo. In de file kun je tenslotte goed promoten en wie heeft er rond filetijd c.q. etenstijd geen honger en trek. Tijd voor een foodblog!

Meer offline promotie tips

Heb jij meer tips of ervaringen over je blog offline promoten en je wilt en kunt deze tips delen? Dan ben ik heel nieuwsgierig. Want ook ofline: Sharing is caring!

-Dit artikel is in samenwerking met Stickerkoning.nl-

Meer lezen? Lees dan ook mijn blog over het plannen en thuis werken. en de blog over zakelijke beslissingen die ik heb genomen.

Voor meer ervaringen en zakelijke tips volg Blog Foodinista op TwitterFacebook en Pinterest of schrijf je in voor de Nieuwsbrief.



2 Reactie's
  • Laura - Dagelijkse hap
    Geplaatst op 08:18h, 17 april

    Ik ben okk van mening dat offline promoten zeer handig Is! Vooral als je eenmaal via-via kijkers gaat krijgen :)
    Laura – Dagelijkse hap onlangs geplaatst…Polenta met asperge en varkenskroonMy Profile

  • admin
    Geplaatst op 12:14h, 17 april

    Mee eens en vooral die lezers zijn juist regelmatige en terugkerende lezers.

Geef een reactie

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: