
14 sep Hoe graag ik ook reis dit zijn mijn bekende irritaties op reis
We hebben ze allemaal wel: irritaties op reis of irritaties tijdens het reizen. Reizen is natuurlijk een luxe en ik moet toegeven dat ik ontzettend reis. Wellicht is het je al wel eens opgevallen. Regelmatig mag ik voor mijn blog de leukste bestemmingen ontdekken en ook privé ga ik regelmatig op reis en ook deze ontdekkingen deel ik met je. Maar hoe graag ik ook reis er zijne en aantal irritaties die altijd weer terug komen en die niet opgelost lijken te worden. Ook lijkt het soms wel alsof wij deze irritaties elkaar gewoon aan doen. Denk je dat deze bekende irritaties op reis jou ook wel eens bekend voor zouden kunnen komen? Lees dan maar eens mee met deze bekende irritaties op reis. Ik zeg alvast sorry als ik in dit blog even goed los ga, want ja klagen dat kan ik goed als je mij de kans geeft!
8x Mijn bekende irritaties op reis
Kapotte bagage
Dan is je bagage eindelijk van de band komen rollen en verrassing je tas, koffer of buggy is kapot. Ik blijf mij er toch altijd over verbazen. Inladen, uitladen en wat gebeurt er nu eigenlijk mee dat een complete kinderwagen verdraait en kapot is? Ik blijf mij er oven verbazen.
Kwijt geraakte bagage
Kapot valt soms nog mee. Kwijt geraakte bagage. Van Athene naar Amsterdam. Dit is al weer een aantal jaar terug, maar ik verbaas mij er nog steeds over. Ik had een overstap in Zürich en meestal gaat er een priority label aan de koffer. Ik stelde de vraag nog aan de grond stewardess; moet er geen label aan in verband met de korte overstap? Nee hoor niet nodig! Verrassing; de koffer was bij aankomst niet op Schiphol. Dit draaide voor uit op een dure grap. In Amsterdam was ik niet meer verzekerd. Een avondvlucht terug, koffer aangever op Schiphol, laatste bus gemist, taxi naar huis en dit mocht allemaal op eigen kosten volgens de reisverzekering.
Buggies en rolstoelen niet meer uitladen bij het vliegtuig
Het lijkt tegenwoordig wel normaal dat buggies en rolstoelen niet meer worden uitgeladen bij het vliegtuig, maar heel erg praktisch als allerlaatste op de band worden geplaatst. Als dit logisch en praktisch zou zijn, waarom nemen we ze dan mee? Een hele grote irritatie om met je baby, dreumes of peuter over grote vliegvelden en tassen handbagage te sjouwen, langs de douane, vervolgens bij een rollende band die prachtig is kleine kindjes oogjes, dan de koffers te pakken en achter je kind aan te rennen en om dan een keer de kinderwagen of buggy te krijgen.
Bagage maffia
De tickets lijken misschien voordeliger te worden, maar eer je alles hebt afgerekend ben je voor één persoon vaak 120 Euro meer kwijt voor het meenemen van één fatsoenlijke koffer. Ik vind het bespottelijk en ik noem het de bagage maffia. Dat dit bij low budget maatschappijen is oké. Alleen bij de bekende maatschappijen vind ik het toch weinig statig.
Handbagage controle en gestresste douane
Steeds meer moet wel en mag niet mee in de handbagage. Regelmatig reis ik met een laptop, camera en andere elektrische details. Vooral tijdens persreizen. Dat betekent veel handbagage, vooral bij reizen voor mijn blog. Maar met een kindje heb je bijvoorbeeld ook toegestane vloeistoffen bij. Dit betekent veel in en uitpakken een heel proces op de luchthaven. Dan begrijp ik wel waar de lange rijen vandaan komen. Maar onlangs had ik alleen al vier bakken gevuld. Kwam de douane beambte naar mij toe, het mogen er maar twee zijn, tja daar kan ik ook niet veel aan doen.
Rugleuningen in het vliegtuig
Een kleine irritatie in het vliegtuig, maar wel een hele bekende. Reizigers die tijdens de maaltijdronde de rugleuning even achterover zetten of die dit überhaupt doen als jij met een baby op schoot zit en dan gaan klagen dat de baby in de rug trapt? Tja, hoe zou dat toch komen? Ga zelf gewoon recht op zitten tijdens je vlucht van 1,5 uur naar Menorca. Je hebt daar nog een week om bij te komen.
Nachtvluchten met het licht aan
Met kleine kinderen kunnen nachtvluchten ideaal zijn. Kinderen zijn moet, zijn een slaapruimte en slapen door. Dat is sowieso mijn verwachting. Je kijkt uit naar een prettige vlucht. Totdat de verlichting bij de nachtvlucht aan blijft. TL-verlichting, omdat de verkoopshow door moet gaan op een Europese vlucht. Niemand is geïnteresseerd, wilt slapen en je peuter huilt het uit. Leven de commercie.
Vertragingen
Vaak willen luchtvaartmaatschappijen er makkelijk onderuit komen met voedselbonnen, een hotel en andere services. Hier heb je natuurlijk recht op, maar daarnaast kom je vaak nog in aanmerking voor een compensatie. Lees hoe het zit. Je hebt bijvoorbeeld recht op een vergoeding als je vlucht meer dan drie uur vertraagd, geannuleerd of overboekt is. Deze vergoeding kun je tot wel twee jaar terug claimen! Weet je niet precies waar je recht op hebt, of vind je het te veel gedoe? Check . Zij helpen je graag met het verkrijgen van je compensatie.
Vliegvelden met geen tot weinig services
Als je dan toch moet wachten op een vliegveld. Laat dit dan zijn op een vliegveld met services. Schiphol valt mij de laatste jaren best wel tegen, vooral met kinderen. Er is geen speeltuintje aanwezig. Ga eens kijken op Madrid Airport iedere 150 meter is er een speeltuin, veel winkels en entertainment voor iedereen. Een ander voorbeeld goede Wi-Fi en oplaadpunten voor de telefoon en iPad zijn tegenwoordig ook niet meer weg te denken.
Meer reisblogs ontvangen van Foodinista? Volg Foodinista op Twitter, Facebook en Pinterest of schrijf je in voor de Nieuwsbrief.
Geen reactie's